Studijní obor "Filosofie a společenské vědy"
Současná
image filosofie je přinejmenším dvojznačná. Lze stěží pochybovat o tom, že filosofie sehrála v dějinách naší civilizace (ne-li celého lidstva) nikoli nepodstatnou roli; a v očích některých lidí je s ní ní díky tomu stále spojen nejasný příslib pozoruhodných cest vedoucích k hlubšímu poznání, než je to běžné (což však v dnešní době snadno vede ke spojování filosofie s okultismem či mystikou). Většina lidí však vidí filosofii spíše jako prázdné a dávno překonané mudrování, které už patří na smetiště intelektuálních dějin. Jedním z důsledků tohoto stavu je také to, že učí-li se filosofie na vysoké škole, pak to obvykle znamená výuku
dějin filosofie.
Náš studijní obor
Filosofie a společenské vědy se pokouší vydat jinou cestou. Jeho cílem je hledat a zkoumat ty z metod, které filosofie v rámci svého vývoje uplatňovala a které by nám i dnes mohly být užitečné, a ukázat a obhájit,
v čem a
jak nám na počátku 21. století mohou poslouřžit. Tento cíl vychází z přesvědčení, že ač mnohé otázky, kterými se filosofie dříve zabývala, před ni nemá nadále cenu stavět (ať už proto, že přešly do kompetence speciálních věd, nebo proto, že přestaly být považovány za rozumné, či alespoň pociťovány jako naléhavé), zajímavé a důležité otázky, kterými je možné nebo nutné se v rámci filosofie zabývat, stále existují.
K naplnění tohoto cíle je ovšem třeba se podrobně zabývat
metodologií filosofie, to jest rozebrat otázku, jakými metodami můžeme spět k něčemu takovému, jako je filosofické poznání, a co takové poznání v naší situaci představuje. (Je docela zvláštní, že ač filosofové se velice intenzivně zabývají metodologií
vědy, metodologii své vlastní disciplíny obvykle věnují mnohem menší pozornost.) Je metodou filosofie prostě jenom nějaký druh přemýšlení, a patří tedy filosof skutečně do oné legendární 'slonovinové věže'? Nebo má, tak jako Sókrates, vést nekonečné dialogy se svými spoluobčany? Nebo má aspirovat, jak navrhoval Wittgenstein, na funkci jakéhosi 'lékaře lidského rozumu'? Anebo snad filosof může podobně jako přírodovědec vycházet z nějakých pozorování či snad dokonce experimentů?
Důraz kladený na to, že nechceme výuku filosofie redukovat na výuku dějin filosofie, ovšem v žádném případě neznamená, že bychom tyto dějiny považovali za nedůležité. Výuka podstatných aspektů
dějin filosofie tvoří, vedle zkoumání metod filosofie, druhý pilíř našeho programu. Studium dějin filosofie pomáhá porozumět povaze filosofie v jejích proměnách, zvratech i sporech (a je ostatně potřebné už i k tomu, abychom si dokázali ujasnit, o jakých metodách lze vůbec ve filosofii uvažovat).
Třetím pilířem studijního oboru jsou pak
aplikace filosofie. Může vést filosofie k odpovědím na otázky typu, zda je rozumné povolit euthanasii, či zda by se mohlo dát cestovat v čase? Sama filosofie může takové otázky těžko skutečně zodpovědět; může však zásadně napomoci tomu, abychom odpovědi na ně dokázali hledat: může nám například pomoci nahlédnout, že ta první otázka je otázkou jenom částečně (zatímco částečně je spíše výzvou k zodpovědnému rozhodnutí), a že ke zodpovídání té druhé otázky sice nepochybně potřebujeme vědět to, k čemu v tomto ohledu dospěla fyzika, současně však potřebujeme i hlubší než běžné porozumění tomu, co to je
čas. V rámci našeho studijního oboru se přitom soustředíme zejména na interakci mezi filosofií a společenskými vědami.
Absolvent filosofie samozřejmě nemůže nikdy disponovat znalostmi a dovednostmi tak bezprostředně prakticky uplatnitelnými, jako třeba absolvent medicíny nebo práva. Naším cílem však je, aby studium u nás neznamenalo pouhé rozšíření soukromých intelektuálních obzorů, ale aby s sebou neslo i podstatné zlepšení schopnosti praktické orientace v současné komplikované lidské společnosti a ke schopnosti nalézat rozumná řešení problémů, před které nás vývoj této společnosti neustále staví.
Studijní plán oboru
Název studijního programu
|
Filozofie
|
Název studijního oboru
|
Filozofie a společenské vědy
|
Název předmětu
|
rozsah
|
způsob zak.
|
druh před.
|
dop. roč.
|
Povinné předměty (celkem 144 kreditů)
|
Úvod do odborného stylu
|
0p+2s
|
zápočet
|
P
|
1
|
Základy informatiky
|
0p+2s
|
zápočet
|
P
|
1
|
Kritické myšlení a argumentace
|
0p+2s
|
zápočet
|
P
|
1
|
Antické a středověké pojetí filozofie
|
2p+1s
|
zápočet, zkouška
|
P
|
1
|
Dějiny evropské kultury 1
|
2p+0s
|
zápočet
|
P
|
1
|
Dějiny evropské kultury 2
|
2p+0s
|
zápočet
|
P
|
1
|
Logika
|
2p+1s
|
zápočet, zkouška
|
P
|
1
|
Novověké pojetí filozofie
|
2p+1s
|
zápočet, zkouška
|
P
|
1
|
Soudobá analytická filozofie
|
2p+1s
|
zápočet, zkouška
|
P
|
2
|
Soudobá kontinentální filozofie
|
2p+1s
|
zápočet, zkouška
|
P
|
2
|
Filozofická antropologie
|
0p+2s
|
zápočet
|
P
|
2
|
Kulturní a sociální antropologie
|
0p+2s
|
zápočet
|
P
|
2
|
Sociologie
|
2p+0s
|
zkouška
|
P
|
2
|
Média a komunikace 1
|
1p+1s
|
zápočet
|
P
|
2
|
Filozofie a otázky bytí
|
1p+2s
|
zápočet, zkouška
|
P
|
2
|
Filozofie a otázky poznání
|
1p+2s
|
zápočet, zkouška
|
P
|
2
|
Filozofie a etika
|
1p+1s
|
zápočet, zkouška
|
P
|
2
|
Estetika
|
1p+0s
|
zápočet
|
P
|
2
|
Metody sociologického výzkumu 1
|
1p+1s
|
zápočet
|
P
|
2
|
Bakalářská práce 1
|
0p+0s
|
zápočet
|
P
|
2
|
Bakalářská práce 2
|
0p+0s
|
zápočet
|
P
|
3
|
Sociální a politicka filozofie
|
1p+1s
|
zápočet, zkouška
|
P
|
3
|
Sociální psychologie
|
1p+2s
|
zápočet
|
P
|
3
|
Ekonomické teorie
|
2p+0s
|
zkouška
|
P
|
3
|
Tvůrčí psaní
|
0p+2s
|
zápočet
|
P
|
3
|
Metody práce společenských věd
|
2p+0s
|
zkouška
|
P
|
3
|
Metody práce filozofie
|
2p+0s
|
zkouška
|
P
|
3
|
Religionistika
|
1p+1s
|
zápočet
|
P
|
3
|
Povinně volitelné předměty (bez
předmětů nabízenými jinými pracovišti UHK, celkem 73 kreditů)
|
Jazykový blok (celkem 40 kreditů)
V rámci jazykového bloku je student povinen absolvovat 1) Anglický jazyk pro filozofy, anebo Odborný německý jazyk; 2) dle uvedené nabídky cizích jazyků alespoň jeden jazyk z jiného než tohoto jednoho absolvovaného cizího jazyka, byť jako jazyk všeobecný; 3) dále latinský nebo starořecký jazyk alespoň na úrovni 1.
|
Latina 1
|
0p+2s
|
zápočet
|
PV
|
1
|
Latina 2
|
0p+2s
|
zápočet
|
PV
|
1
|
Starořečtina 1
|
0p+2s
|
zápočet
|
PV
|
1
|
Starořečtina 2
|
0p+2s
|
zápočet
|
PV
|
1
|
Anglický jazyk všeobecně odborný
|
0p+0s
|
zápočet
|
PV
|
1
|
Anglický jazyk pro filozofy
|
0p+2s
|
zápočet
|
PV
|
1
|
Všeobecný německý jazyk
|
0p+2s
|
zápočet
|
PV
|
1
|
Odborný německý jazyk
|
0p+2s
|
zápočet
|
PV
|
1
|
Ruský jazyk všeobecný
|
0p+2s
|
zápočet
|
PV
|
1
|
Ruský jazyk odborný
|
0p+2s
|
zápočet
|
PV
|
1
|
Odborný blok (celkem 34 kreditů)
V rámci odborného bloku povinně
volitelných předmětů je student
povinen získat alespoň 9 kreditů a přitom získané kredity za tento blok musí
činit alespoň rozdíl mezi minimálním počtem požadovaných kreditů za studium
(180 kreditů) a součtem získaných
kreditů za povinné předměty a za předměty z jazykového bloku povinně
volitelných předmětů.
|
Filozofie dějin
|
0p+1s
|
zápočet
|
PV
|
2
|
Filozofie mysli
|
0p+1s
|
zápočet
|
PV
|
2
|
Profesní etiky
|
0p+1s
|
zápočet
|
PV
|
2
|
Média a komunikace 2
|
0p+1s
|
zápočet
|
PV
|
2
|
Samostatná bádání
|
6 hod. říz. konzultací
|
zápočet
|
PV
|
2
|
Filozofie živé přírody
|
1p+0s
|
zápočet
|
PV
|
2
|
Metody sociologického výzkumu 2
|
0p+1s
|
zápočet
|
PV
|
3
|
Soudobé diskutované etické problémy
|
0p+1s
|
zápočet
|
PV
|
3
|
Kapitoly z dějin politického myšlení
|
0p+1s
|
zápočet
|
PV
|
3
|
Systémové myšlení
|
0p+1s
|
zápočet
|
PV
|
3
|
Teorie genderu
|
0p+1s
|
zápočet
|
PV
|
3
|