přihlásit

Studijní obor "Filosofie a společenské vědy"

Současná image filosofie je přinejmenším dvojznačná. Lze stěží pochybovat o tom, že filosofie sehrála v dějinách naší civilizace (ne-li celého lidstva) nikoli nepodstatnou roli; a v očích některých lidí je s ní ní díky tomu stále spojen nejasný příslib pozoruhodných cest vedoucích k hlubšímu poznání, než je to běžné (což však v dnešní době snadno vede ke spojování filosofie s okultismem či mystikou). Většina lidí však vidí filosofii spíše jako prázdné a dávno překonané mudrování, které už patří na smetiště intelektuálních dějin. Jedním z důsledků tohoto stavu je také to, že učí-li se filosofie na vysoké škole, pak to obvykle znamená výuku dějin filosofie.

Náš studijní obor Filosofie a společenské vědy se pokouší vydat jinou cestou. Jeho cílem je hledat a zkoumat ty z metod, které filosofie v rámci svého vývoje uplatňovala a které by nám i dnes mohly být užitečné, a ukázat a obhájit, v čem a jak nám na počátku 21. století mohou poslouřžit. Tento cíl vychází z přesvědčení, že ač mnohé otázky, kterými se filosofie dříve zabývala, před ni nemá nadále cenu stavět (ať už proto, že přešly do kompetence speciálních věd, nebo proto, že přestaly být považovány za rozumné, či alespoň pociťovány jako naléhavé), zajímavé a důležité otázky, kterými je možné nebo nutné se v rámci filosofie zabývat, stále existují.

K naplnění tohoto cíle je ovšem třeba se podrobně zabývat metodologií filosofie, to jest rozebrat otázku, jakými metodami můžeme spět k něčemu takovému, jako je filosofické poznání, a co takové poznání v naší situaci představuje. (Je docela zvláštní, že ač filosofové se velice intenzivně zabývají metodologií vědy, metodologii své vlastní disciplíny obvykle věnují mnohem menší pozornost.) Je metodou filosofie prostě jenom nějaký druh přemýšlení, a patří tedy filosof skutečně do oné legendární 'slonovinové věže'? Nebo má, tak jako Sókrates, vést nekonečné dialogy se svými spoluobčany? Nebo má aspirovat, jak navrhoval Wittgenstein, na funkci jakéhosi 'lékaře lidského rozumu'? Anebo snad filosof může podobně jako přírodovědec vycházet z nějakých pozorování či snad dokonce experimentů?

Důraz kladený na to, že nechceme výuku filosofie redukovat na výuku dějin filosofie, ovšem v žádném případě neznamená, že bychom tyto dějiny považovali za nedůležité. Výuka podstatných aspektů dějin filosofie tvoří, vedle zkoumání metod filosofie, druhý pilíř našeho programu. Studium dějin filosofie pomáhá porozumět povaze filosofie v jejích proměnách, zvratech i sporech (a je ostatně potřebné už i k tomu, abychom si dokázali ujasnit, o jakých metodách lze vůbec ve filosofii uvažovat).

Třetím pilířem studijního oboru jsou pak aplikace filosofie. Může vést filosofie k odpovědím na otázky typu, zda je rozumné povolit euthanasii, či zda by se mohlo dát cestovat v čase? Sama filosofie může takové otázky těžko skutečně zodpovědět; může však zásadně napomoci tomu, abychom odpovědi na ně dokázali hledat: může nám například pomoci nahlédnout, že ta první otázka je otázkou jenom částečně (zatímco částečně je spíše výzvou k zodpovědnému rozhodnutí), a že ke zodpovídání té druhé otázky sice nepochybně potřebujeme vědět to, k čemu v tomto ohledu dospěla fyzika, současně však potřebujeme i hlubší než běžné porozumění tomu, co to je čas. V rámci našeho studijního oboru se přitom soustředíme zejména na interakci mezi filosofií a společenskými vědami.

Absolvent filosofie samozřejmě nemůže nikdy disponovat znalostmi a dovednostmi tak bezprostředně prakticky uplatnitelnými, jako třeba absolvent medicíny nebo práva. Naším cílem však je, aby studium u nás neznamenalo pouhé rozšíření soukromých intelektuálních obzorů, ale aby s sebou neslo i podstatné zlepšení schopnosti praktické orientace v současné komplikované lidské společnosti a ke schopnosti nalézat rozumná řešení problémů, před které nás vývoj této společnosti neustále staví.

Studijní plán oboru

Název studijního programu Filozofie
Název studijního oboru Filozofie a společenské vědy
Název předmětu rozsah způsob zak. druh před. dop. roč.
Povinné předměty (celkem 144 kreditů)
Úvod do odborného stylu 0p+2s zápočet P 1
Základy informatiky 0p+2s zápočet P 1
Kritické myšlení a argumentace 0p+2s zápočet P 1
Antické a středověké pojetí filozofie 2p+1s zápočet, zkouška P 1
Dějiny evropské kultury 1 2p+0s zápočet P 1
Dějiny evropské kultury 2 2p+0s zápočet P 1
Logika 2p+1s zápočet, zkouška P 1
Novověké pojetí filozofie 2p+1s zápočet, zkouška P 1
Soudobá analytická filozofie 2p+1s zápočet, zkouška P 2
Soudobá kontinentální filozofie 2p+1s zápočet, zkouška P 2
Filozofická antropologie 0p+2s zápočet P 2
Kulturní a sociální antropologie 0p+2s zápočet P 2
Sociologie 2p+0s zkouška P 2
Média a komunikace 1 1p+1s zápočet P 2
Filozofie a otázky bytí 1p+2s zápočet, zkouška P 2
Filozofie a otázky poznání 1p+2s zápočet, zkouška P 2
Filozofie a etika 1p+1s zápočet, zkouška P 2
Estetika 1p+0s zápočet P 2
Metody sociologického výzkumu 1 1p+1s zápočet P 2
Bakalářská práce 1 0p+0s zápočet P 2
Bakalářská práce 2 0p+0s zápočet P 3
Sociální a politicka filozofie 1p+1s zápočet, zkouška P 3
Sociální psychologie 1p+2s zápočet P 3
Ekonomické teorie 2p+0s zkouška P 3
Tvůrčí psaní 0p+2s zápočet P 3
Metody práce společenských věd 2p+0s zkouška P 3
Metody práce filozofie 2p+0s zkouška P 3
Religionistika 1p+1s zápočet P 3
Povinně volitelné předměty (bez předmětů nabízenými jinými pracovišti UHK, celkem 73 kreditů)
Jazykový blok (celkem 40 kreditů) V rámci jazykového bloku je student povinen absolvovat 1) Anglický jazyk pro filozofy, anebo Odborný německý jazyk; 2) dle uvedené nabídky cizích jazyků alespoň jeden jazyk z jiného než tohoto jednoho absolvovaného cizího jazyka, byť jako jazyk všeobecný; 3) dále latinský nebo starořecký jazyk alespoň na úrovni 1.
Latina 1 0p+2s zápočet PV 1
Latina 2 0p+2s zápočet PV 1
Starořečtina 1 0p+2s zápočet PV 1
Starořečtina 2 0p+2s zápočet PV 1
Anglický jazyk všeobecně odborný 0p+0s zápočet PV 1
Anglický jazyk pro filozofy 0p+2s zápočet PV 1
Všeobecný německý jazyk 0p+2s zápočet PV 1
Odborný německý jazyk 0p+2s zápočet PV 1
Ruský jazyk všeobecný 0p+2s zápočet PV 1
Ruský jazyk odborný 0p+2s zápočet PV 1
Odborný blok (celkem 34 kreditů) V rámci odborného bloku povinně volitelných předmětů je student povinen získat alespoň 9 kreditů a přitom získané kredity za tento blok musí činit alespoň rozdíl mezi minimálním počtem požadovaných kreditů za studium (180 kreditů)  a součtem získaných kreditů za povinné předměty a za předměty z jazykového bloku povinně volitelných předmětů.
Filozofie dějin 0p+1s zápočet PV 2
Filozofie mysli 0p+1s zápočet PV 2
Profesní etiky 0p+1s zápočet PV 2
Média a komunikace 2 0p+1s zápočet PV 2
Samostatná bádání 6 hod. říz. konzultací zápočet PV 2
Filozofie živé přírody 1p+0s zápočet PV 2
Metody sociologického výzkumu 2 0p+1s zápočet PV 3
Soudobé diskutované etické problémy 0p+1s zápočet PV 3
Kapitoly z dějin politického myšlení 0p+1s zápočet PV 3
Systémové myšlení 0p+1s zápočet PV 3
Teorie genderu 0p+1s zápočet PV 3
© 2006 Filozofická fakulta